Bibelen og helvete
Bibelen har mye å si om et «sted» med pine etter døden. Ordet «helvete» forekommer bare ti ganger (2011-versjonen), men dusinvis av steder står det om et dommens og straffens «sted» i evigheten.
Om man leser hva Jesus sier, får man jo et klart inntrykk av en himmel og et «pinens sted» etter døden. Jesus advarer gang på gang og bruker ord som: fortapelse, helvete, dødsrike, det å bli dømt, «at fallet var stort», «å tape sin sjel», «dørene stengt», «evige ild», «gråte og skjære tenner», «skade sin sjel», «uslukkelig ild», «gjøre ende på» og så videre. Bare i Matteus snakker Jesus mer enn 24 steder om dom og advarsler. Jesus advarer om at våre valg her i livet kan gi store konsekvenser for evigheten. Når man leser evangeliene som helhet, er det umulig å ikke se alvoret i Jesu advarsler.
– Fra «Er helvete bibelsk?», et debattinnlegg av Ole Paulshus, pastor Filadelfia Skiptvet, avisen Dagen mandag 26. mars 2018, side 18.
Finnset [Herborg Finnset, biskop i Nidaros bispedømme, i et intervju med NRK 18. okt. 2021] uttaler: «Vi kommer ikke unna at det finnes sterke lignelser i Bibelen, hvor Jesus kommer med noen passasjer om helvete, men Jesus snakker inn i en samtid hvor disse forestillingene levde.»
Denne første påstanden er høyst misvisende. Jesus kommer ikke med «noen passasjer» om helvete. Man har regnet ut, at av 1.870 vers i NT med direkte utsagn fra Jesus, handler 13 prosent om helvete og dom. Og hva med Jesu lignelser, ca. 40 i tallet? I over halvparten av disse handler det om Guds evige dom over syndere.
Selv i Bergprekenen taler Jesus om helvete: «Men jeg sier dere: Den som blir sint på en annen uten grunn, har gjort seg skyldig til straff, eller den som kaller en annen: ‘idiot’ eller ‘Din tufs’ er blitt skyldig. Han fortjener helvetes ild, for også ord kan drepe». (Matt 5,22. Hverdagsbibelen). Kanskje et ord til ettertanke for ondsinnede, som ødelegger andre mennesker på sosiale medier?
– Fra «Biskop på ville veier», et debattinnlegg av Terje Torgersen, Leder av Kristent Fellesskap for Menn (KFFM), Vårt Land onsdag 27. oktober 2021, side 18.
Faktisk er Jesus den eneste i hele Bibelen som truer med evig pine. Biskopen [Herborg Finnset, biskop i Nidaros bispedømme, i et intervju med NRK 18. okt. 2021] er klar over det, og prøver å forklare hvorfor: «Vi kommer ikke unna at det finnes sterke lignelser i Bibelen, hvor Jesus kommer med noen passasjer om helvete, men Jesus snakker inn i en samtid hvor disse forestillingene levde.»
Men burde ikke Jesus isteden ha tatt avstand fra slike forestillinger? Ikke er det «bare» lignelser heller. I Matteus 13 forklarer han en lignelse om ugress slik:
«Slik skal det gå ved verdens ende: Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og dem som ikke følger loven. Så skal de kaste dem i ildovnen, der de skal gråte og skjære tenner. Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør!»
– Fra «Kirken tror på helvete», et debattinnlegg av Ronnie Johanson, norsk forfatter, avisen Dagen onsdag 27. oktober 2021, side 19.
Kristne ledere fra Origenes (185-254) i oldkirken og til norske biskoper i dag har ønsket å fjerne doktrinen [om helvete], med henvisning til Jesu kjærlighet. […] Men vi kan ikke slette denne doktrinen hvis vi ikke vil være grovt utro mot Skriften. Vi kan heller ikke gå inn for neddemping ved å gjøre fortapelsen til en slags forbedringsanstalt, en skjærsild eller en annihilasjon. Åpenbaringen i kristendommen skjedde ved Jesus selv, og ingen har talt klarere om fortapelsens realitet enn nettopp han. […] Doktrinen handler ikke bare om de absolutt onde menneskene som Nero, Hitler, Stalin og Mao, ikke om naboen vår heller, men om deg og meg. Det er til oss, ikke til de onde andre, doktrinen henvender seg. Doktrinen står ikke i kontrast til sunn fornuft. Den motsier ikke logisk rettstenkning. […] Bevisstheten om fortapelsens mulighet er en smerte som kan sammenliknes med å plante sannhetens flagg i opprørerens borg, sier C.S. Lewis.
Doktrinen er knyttet til menneskets frie vilje og til at mennesket i syndefallet valgte å bruke sin frie vilje ved å ta steget mot full egoisme. Vår tid viser klarere enn noen annen tid at de fleste vil bestemme selv, og absolutt ikke innordne seg under noen gud, unntatt, kanskje, levestandardguden eller modernitetsguden […].
– Fra «Biskopen, fortapelsen og alles frelse», et debattinnlegg av Johan Moan, professor emeritus i biofysikk, avisen Dagen mandag 25. mai 2020, side 20.
Teksten er fra seksjonen
Finnset [Herborg Finnset, biskop i Nidaros bispedømme, i et intervju med NRK 18. okt. 2021] uttaler: «Vi kommer ikke unna at det finnes sterke lignelser i Bibelen, hvor Jesus kommer med noen passasjer om