NRK reklamerer for utagerende fri sex
NRK seksualiserer ungdomskulturen med porno, stripping og objektgjøring
NRK Unormal erstattet kanalen til det populærvitenskapelige programmet Newton på YouTube i tidligere i år. Forandret ble også innholdet, skal vi tro læreren Stine Hatt Fossli, som kvapp i stolen da hun tilfeldigvis kom over kanalen på YouTube.
– Statskanalen har endret innholdet fra forskning og fakta til kropp og identitet, sier Stine Hatt Fossli til VG..
– Men det de ikke har endret på, er alle de 70.000 barna som abonnerte på vitenskapelige Newton. De ble automatisk abonnenter for det nye innholdet. NRKs nye satsing NRK Unormal med mye innhold om sex har bare overtatt alt, uten å si ifra, mener Fossli.
– Fra «Opprørt pover porno-sketsjer på NRK», en artikkel av Stein Østbø, VGs nettutgave tirsdag 27. oktober 2020.
22. oktober kunne barn få følge med på at programleder Stian gjettet på om bilder og lyder av kvinner var hentet fra en fødsel eller en pornofilm. Han sier blant annet: «Hun blir pult i rassen». I kommentarfeltet skriver et barn selv at «jeg skal ikke se på den videoen jeg er 8 år». Voksne reagerer også: «Galskap at små barn kan se dette innholdet!!»
En rekke scener fra flere episoder er preget av tilsvarende språkbruk om sex. I en av episodene løper programlederne rundt på gata, utkledd som kjønnsorganer. Språket er vulgært. Episoden har aldersgrensen «tillatt for alle».
Kjære NRK, dere har et enormt ansvar overfor deres 70.000 abonnenter på NRK Unormal. Dere påstår selv å være «Norges viktigste kilde til ny forståelse». Jeg er bekymret for hvilket språk som blir brukt til å formidle «ny forståelse» av temaer knyttet til seksualitet. Spesielt i møte med barna våre.
– Fra «Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?», et debattinnlegg av Bergitte Viste, sivilingeniør i statistikk og undervisningsrådgiver i Tro & Medier, avisen Dagen mandag 16. november 2020, side 21.
Jeg er også sint, dobbeltmoralen er hyklersk, ikke minst i NRK. For mens Dagsrevyen på den ene kanalen dekker voldtektene billedmessig ved å legge vekt på unge jenter i seksualisert påkledning, kjører de på en annen kanal programmet Trekant, der den bærende programideen synes å være å gjøre ungdomskulturen enda mer seksualisert, med porno, stripping og objektgjøring.
— Fra «Voldtekstkulturen», en kronikk av Asta Beate Håland, Kvinnegruppa Ottar, i Klassekampen mandag 21. november 2011, side 3.
License: Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Hva Trekant gjorde, var å gå inn i en kulturell trend som fremstiller sex som noe gøyalt: Ungdom (og andre) har intet å bekymre seg for, […] «Vi har fått en ekshibisjonistisk kultur som feirer sitt overdrevne fravær av alminnelig sjenanse i full offentlighet,» skriver Knut Kolnar [filosof, ved Handelshøyskolen (BI) i Bergen]. Og «Vi møter en armada av kroppsgallerier som reklamerer for ubegrenset flyt av seksuelle gleder, virilitet og evig forførelse.»
— Fra «Ungdom og sex nå til dags», en kronikk av Frank Rossavik, Morgenbladet 23. – 29. september 2011, side 4-5.
Trekant – NRKs sex-programserie for ungdom – er forførende livsstilsreklame. Unge får se alle slags teknikker og midler til å tilfredsstille seg selv og sin partner. Etikk får andre stelle med, sier programskaperne. Men budskapet er tydelig: For å finne ut hva du liker, må du prøve ut alle muligheter! Kast hemningene! Selvtilliten vokser jo mer du utfolder deg! NRK reklamerer for en utagerende livsstil: Veien til velvære går via den hemningsløse seksuelle utfoldelse. Deltagerne blir oppfordret til å bryte grenser. Ved å knekke bluferdigheten baner NRK veien for det «frigjorte mennesket» som kan bryte normer uten skamfølelse.
Seksuallivet er ment å være et intimt kjærlighetsbånd som forplikter mann og kvinne til livslang troskap mot hverandre. I Trekant er det redusert til teknikk for å oppnå øyeblikkelig tilfredsstillelse. De som følger den oppskriften som NRK anbefaler, finner ikke den varige ekte kjærligheten. For «det varige» og «det ekte kjærlige» har mistet sitt innhold i den livsstilen som NRK reklamerer for.
— Fra «Trekant er livsstilsreklame», et debattinnlegg av Jon Kvalbein i Aftenposten fredag 18. november 2011, Kultur & Meninger-seksjonen side 5.
Den mye omtalte dokumentarserien [Trekant] fra NRK Ung viser med all tydelighet at det bor et tohodet troll på Marienlyst. Det ene hodet kan godt ta opp en viktig samfunnsdebatt om sexpress. Det andre stønner hest og viser scener av gruppesex i skogen.
Sesong to av «Trekant» er lansert med løfter om at serien skal by på enda drøyere scener. Noe må man jo finne på for å få like mange seere som sesong 1.
Den kule tonen i programmet forteller unge seere at de er helt utenfor om de ikke har hatt sex enda. […] «Trekant» er i praksis mer sexpress på TV. […] Det er et faktum at TV-selskap i andre land har takket nei til formatet, som NRK har forsøkt å selge utenlands det siste halvåret. […] Spørsmålet er hvorfor NRK er så opptatt av sex. […] «Trekant» er seerjakt, i samme stil som når NRK.no samler klikk på nettet med stadige artikler om sex og samleieposisjoner.
— Fra «Det seksuelle lavmålet», en artikkel av Reidar Spigseth, journalist i kulturavdelingen, Dagsavisen tirsdag 8. november 2011, side 26.
Siden er fra seksjonen

Trekant – NRKs sex-programserie for ungdom – er forførende livsstilsreklame. Unge får se alle slags teknikker og midler til å tilfredsstille seg selv og sin partner. Etikk får andre stelle med, sier programskaperne. Men budskapet er tydelig: For å finne ut hva du liker, må du prøve ut alle muligheter! Kast hemningene! Selvtilliten vokser jo mer du utfolder deg! NRK reklamerer for en utagerende livsstil: Veien til velvære går via den hemningsløse seksuelle utfoldelse. Deltagerne blir oppfordret til å bryte grenser. Ved å knekke bluferdigheten baner NRK veien for det «
Den mye omtalte dokumentarserien [Trekant] fra NRK Ung viser med all tydelighet at det bor et tohodet troll på Marienlyst. Det ene hodet kan godt ta opp en viktig samfunnsdebatt om