Konflikter og enkle vinklinger selger
Konflikter maksimeres alltid
I det meste av pressen er det et ufravikelig prinsipp at konflikter alltid skal maksimeres. Dermed gjøres debatt til underholdning og nyansene forsvinner.
– Fra «Mulighet for en tredje posisjon – eller ikke», et debattinnlegg av Åsmund Borgen Gjerde, historiker, ansatt ved Universitetet i Bergen, Klassekampen fredag 31. januar 2020, side 18.
«Kunnskapen om den katolske kirke […] falt raskt tilbake til vanlig norsk presselogikk hvor tematikk omkring seksualitet, feminisme og homofili er de eneste interessante.»
— Fra «Kristendommen og norske medier», en kronikk av Janne Haaland Matlary, professor, Universitetet i Oslo, Vårt Land, mandag 8. august 2005, side 3.
Minoritetsreligionene […] relateres gjerne til noe fjernt der borte, og tematiseres ofte i forhold til norkshet, forklarer [seniorforsker Cora Alexa] Døving.
— Et fellestrekk for islam og jødedom er at religionene tolkes ut ifra noen etablerte meningsunivers. For eksempel er kjønnsproblematikk i islam blitt diskutert så mange ganger at temaet dukker opp i saker der det i utgangspunktet ikke var relevant.
— Fra «Mer tro i mediene», en reportasje ved Christine Spersrud Haug om boken «Religion i pressen» av professor Siv Ellen Kraft og seniorforsker Cora Alexa Døving, Aftenposten onsdag 24. april 2013, Kultur & Meninger-seksjonen, side 1 og 8-9.
[…] i et pluralistisk og heterogent samfunn. Norsk utgangspunkt for denne type pluralisme er ikke det beste på grunn av blandingen av kristendom og politikk i statskirken og den homogene befolkningen og kulturen.Photo by Kjetil Ree. License: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported. Cropped.
I stedet for å akseptere pluralismen som normal og berikende også her, finner vi et tilleggsproblem: Intoleransen. I de siste årene er det ikke lenger respekt og interesse for annerledes tenkende som preger den offentlige debatt, men en intolerant politisk korrekthet som er høyst repressiv: Man skal mene det samme. […] Medielogikken i Norge styres nå i tillegg til dette av markedets nivellerende logikk – konflikter og enkle vinklinger selger – og dette forsterker den generelle kunnskapsløsheten om den europeiske kristne tradisjon.»
— Fra «Kristendommen og norske medier», en kronikk av Janne Haaland Matlary, professor, Universitetet i Oslo, Vårt Land, mandag 8. august 2005, side 3.
Teksten er fra seksjonen
I det meste av pressen er det et ufravikelig prinsipp at konflikter alltid skal maksimeres. Dermed gjøres debatt til underholdning og nyansene forsvinner.
Minoritetsreligionene […] relateres gjerne til noe fjernt der borte, og tematiseres ofte i forhold til norkshet, forklarer [seniorforsker Cora Alexa] Døving.