En av de store heltene fra Enhetsbevegelsens tidlige dager gikk bort 24. februar 2023. Det var Bong-chun Choi (uttales Chè), som døde fredelig i sitt hjem i San Francisco, USA, 87 år gammel. Han lyktes under ufattelig vanskelige omstendigheter å etablere bevegelsen i Japan i 1958-59. Han risikerte livet og ble torturert grusomt av japansk politi da han ankom som blindpassasjer på en sørkoreansk båt i ly av mørket. Først tredje gang han forsøkte på den måten, lyktes han.

Fader Moon beskriver i sin selvbiografi hvorfor en slik innreise til nabolandet ble nødvendig,

«På den tiden var det ulovlig for de fleste koreanere å reise til Japan. Hans eneste mulighet var å smugle seg selv inn i Japan som blindpassasjer uten visum. Å reise til Japan som blindpassasjer var et lovbrudd, men dette var veien han måtte ta. Derfor var han nødt til å overvinne mange utfordringer. […] Da det japanske kolonistyret kollapset etter frigjøringen av Korea i 1945, hadde de to landene fortsatt ikke etablert diplomatiske forbindelser. Japan hadde ikke anerkjent den koreanske regjeringen i Seoul, samtidig som Korea anså Japan som et fiendtlig land.»

Det var blitt gjort en rekke forsøk på å sende en utsending til Japan tidligere, men disse var alle mislykkede. Det var imidlertid til Chois fordel at han hadde vokst opp i Japan og tilbrakt 15 år der fra han var to år gammel. Hans japanske navn var Masaru Nishikawa.

Han hadde selv bedt Fader Moon om tillatelse til å bli sendt til Japan for å opprette bevegelsen der. Choi hadde sluttet seg til Enhetskirken i 1957, og like etter at han ble introdusert til Enhetsprinsippene, tenkte han: «Jeg vil gjerne bringe dette budskapet til Japan.»

Choi hadde faktisk smuglet seg inn i Japan ved en tidligere anledning, da han dro dit som tenåring for å gå på en kristen teologisk skole etter å ha konvertert til kristendommen.

Faren hans var en lokal leder av Tenrikyo, en innflytelsesrik ny religiøs bevegelse, som sprang ut av Japans nasjonale religion shintoisme. Faren brukte alle pengene på troen, og fra en tidlig alder ble Bong-chun Choi – som den eldste sønnen – tvunget til å forsørge familien sin økonomisk da de ble fattige. Det gjorde ham negativ til religion, og han ble ateist og begynte å drikke.

Han ble født i Busan, Sør-Korea i 1936 som Sang-ik Choi, men faren endret navnet til Bong-chun.

Bong-chun Choi 1965Fra 1958 til 1964 la han grunnlaget for Enhetskirken i Japan. Etter de seks strabasiøse første månedene i Tokyo, fikk han jobb som selger for en klokkebutikk i det kommersielle distriktet Shinjuku. Han var opptatt med jobben sin om morgenen og evangeliserte om ettermiddagen. Han begynte å holde små møter i et rom over butikken en gang i uken.

Den første søndagsgudstjenesten ble holdt 2. oktober 1959, og det ble dagen Enhetskirken i Japan markerer som sin stiftelsesdag.

I april 1960 møtte han Michiko Matsumoto. Til tross for hennes japanske navn, var hun en koreansk kristen. Hun ble en hengiven tilhenger og brakte snart Setsuko Ogawa, en universitetsstudent, til kirken. Også hun ble medlem. Fra da av vokste medlemstallet jevnt og trutt. Å nå det punktet hadde vært veldig vanskelig. Matsumoto forklarte,

«Ingen hørte på ham, og han ble alltid avvist. Han hadde ikke penger, mat eller klær, og var så utmattet at han hostet blod fra tuberkulosen som han hadde lidd av i ungdommen. Men han evangeliserte. Han sov i parker eller lekeplasser på skoler og var redd for å gå der det var folksomt. Da han så seg selv i et glassvindu, ble han sjokkert over å se en så miserabel  skikkelse […] med langt hår, blekt ansikt og radmager kropp. Det kom ikke mange på møtene. Likevel ville han starte en kirke […].»

Ken Sudo, den 29. personen som ble medlem i Japan, holdt en tale i 1991 med tittel «Minner fra den første tiden i Enhetskirken i Japan». Der fortalte han at våren 1962 ble Komiyama, et ungt medlem av Rissho Kosei-kai, en stor buddhistisk ny religiøs bevegelse, introdusert til Enhetskirken av Hideo Sawaura i Tokyo. Komiyama fortalte det til Osami Kuboki, en ungdomsleder for buddhistgruppen og sekretær for dens president Nikkyo Niwano. Kuboki sluttet seg til den lille Enhetskirken i august 1962 sammen med mange flere unge buddhister.

Han ble dens første president, da bevegelsen ble registrert som religiøs organisasjon i juli 1964. På den tiden ble hovedkvarteret etablert i Shibuya, Tokyo. Før det, sommeren 1962, ble en velstående dame og hennes to døtre medlemmer og donerte eiendommen sin, slik at et stort treningssenter kunne bygges. Det fikk navnet Rittai kultursenter.

Choi Principles of Education – vol 2.I november 1965 ga Fader Moon Choi en ny oppgave, nemlig å styrke bevegelsen i USA. Han arbeidet i San Francisco-området, og med suksess brukte han den dyrebare lærdommen fra Japan til å legge et solid grunnlag i California. Han la vekt på karakterutdanning, og i 1969 ga han ut boken Opplæringsprinsipper (Principles of Education), skrevet for et sekulært publikum basert på Enhetsprinsippene.

Bong-choon Choi ble velsignet i ekteskap med Mi-shik Shin i en seremoni for 33 par i Seoul 15. mai 1961.

Tekst: Knut Holdhus

Tilbake til nyhetssiden