Home/Temaer/Synd/Kollektiv synd - 1/Kollektiv synd – 6 – kroppspress
Kollektiv synd – 6 – kroppspress 2017-08-24T23:19:47+00:00

Synd

I vårt moderne samfunn er det et enormt kroppspress

Kollektiv synd – 6 – kroppspress

Du har kanskje sett henne. Brun, høy og slank. Hun er vakker og helt plettfri. Huden gløder og kritthvite tenner vises i et bredt smil. Hun farer forbi oss på trikken og vi blir helt satt ut av perfeksjonen. Noe så perfekt har vi aldri sett i levende live.
Hun er jenta som reklamerer for den nye bikinikolleksjonen til Bik Bok eller Lindex. Hun er modellen som er retusjert og redigert til det ugjenkjennelige, hun er en av de som er på hundretusenvis av reklameplakater som vi vet ikke speiler virkeligheten, men som likevel gir oss en sterk følelse av utilstrekkelighet.
Hver eneste dag ser ungdom hundrevis av kommersielle budskap, og sommeren er intet unntak.
Årstiden er nemlig høysesong for salg av dårlig psykisk helse. Bak reklamene vi møter sitter reklame- og mediebransjen med skitne triks for å lokke ungdom til sine produkter. Unødvendig seksualisering, ensidige idealer og gamle kjønnsroller presser seg inn i hverdagen til ungdom uansett hvor man måtte befinne seg. Alt dette med et ønske om å tjene penger. Resultatet er ungdommer som er misfornøyde med eget utseende, liv eller egen oppførsel. […] I en fersk undersøkelse fra NOVA viser det seg at det er en sterk sammenheng mellom misnøye med eget utseende og depressive symptomer hos 10.klassinger i Oslo.
Tydeligst er det blant jentene, men også hos guttene finnes det en sammenheng mellom psykisk uhelse og opplevelsen av kroppspress. […] Kroppspresset kan komme fra mange hold, og både reklamebransjen, medier og andre offentlige aktører har et ansvar overfor dagens ungdom.
– Fra «Reklamebransjens skitne triks», en kronikk av Øystein Kolstad Kvalø, leder i Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Aftenposten mandag 24. juli 2017, del 1, side 3.

Les videre