Myten at sex er en morsom lek – 2 2017-02-01T07:53:51+00:00

Familieverdier

Ren kjærlighet

Hvor lett man blir fange av det erotiske

Myten at sex er en morsom lek – 2

Jeg er også sint, dobbeltmoralen er hyklersk, ikke minst i NRK. For mens Dagsrevyen på den ene kanalen dekker voldtektene billedmessig ved å legge vekt på unge jenter i seksualisert påkledning, kjører de på en annen kanal programmet Trekant, der den bærende programideen synes å være å gjøre ungdomskulturen enda mer seksualisert, med porno, stripping og objektgjøring.
Fra «Voldtekstkulturen», en kronikk av Asta Beate Håland, Kvinnegruppa Ottar, i Klassekampen mandag 21. november 2011, side 3.
Hva Trekant gjorde, var å gå inn i en kulturell trend som fremstiller sex som noe gøyalt: Ungdom (og andre) har intet å bekymre seg for, […] «Vi har fått en ekshibisjonistisk kultur som feirer sitt overdrevne fravær av alminnelig sjenanse i full offentlighet,» skriver Knut Kolnar [filosof, ved Handelshøyskolen (BI) i Bergen]. Og «Vi møter en armada av kroppsgallerier som reklamerer for ubegrenset flyt av seksuelle gleder, virilitet og evig forførelse.»
Fra «Ungdom og sex nå til dags», en kronikk av Frank Rossavik, Morgenbladet 23. – 29. september 2011, side 4-5.
Trekant – NRKs sex-programserie for ungdom – er forførende livsstilsreklame. Unge får se alle slags teknikker og midler til å tilfredsstille seg selv og sin partner. Etikk får andre stelle med, sier programskaperne. Men budskapet er tydelig: For å finne ut hva du liker, må du prøve ut alle muligheter! Kast hemningene! Selvtilliten vokser jo mer du utfolder deg! NRK reklamerer for en utagerende livsstil: Veien til velvære går via den hemningsløse seksuelle utfoldelse. Deltagerne blir oppfordret til å bryte grenser. Ved å knekke bluferdigheten baner NRK veien for det «frigjorte mennesket» som kan bryte normer uten skamfølelse.
Seksuallivet er ment å være et intimt kjærlighetsbånd som forplikter mann og kvinne til livslang troskap mot hverandre. I Trekant er det redusert til teknikk for å oppnå øyeblikkelig tilfredsstillelse. De som følger den oppskriften som NRK anbefaler, finner ikke den varige ekte kjærligheten. For «det varige» og «det ekte kjærlige» har mistet sitt innhold i den livsstilen som NRK reklamerer for.
Fra «Trekant er livsstilsreklame», et debattinnlegg av Jon Kvalbein i Aftenposten fredag 18. november 2011, Kultur & Meninger-seksjonen side 5.
Den mye omtalte dokumentarserien [Trekant] fra NRK Ung viser med all tydelighet at det bor et tohodet troll på Marienlyst. Det ene hodet kan godt ta opp en viktig samfunnsdebatt om sexpress. Det andre stønner hest og viser scener av gruppesex i skogen.
Sesong to av «Trekant» er lansert med løfter om at serien skal by på enda drøyere scener. Noe må man jo finne på for å få like mange seere som sesong 1.
Den kule tonen i programmet forteller unge seere at de er helt utenfor om de ikke har hatt sex enda. […] «Trekant» er i praksis mer sexpress på TV. […] Det er et faktum at TV-selskap i andre land har takket nei til formatet, som NRK har forsøkt å selge utenlands det siste halvåret. […] Spørsmålet er hvorfor NRK er så opptatt av sex. […] «Trekant» er seerjakt, i samme stil som når NRK.no samler klikk på nettet med stadige artikler om sex og samleieposisjoner.
— Fra «Det seksuelle lavmålet», en artikkel av Reidar Spigseth, journalist i kulturavdelingen, Dagsavisen tirsdag 8. november 2011, side 26.