Home/FAQ/Myter og fakta/Medias holdning til religion – 1/Medias holdning til religion – 2
Medias holdning til religion – 2 2017-03-19T07:48:40+00:00

Myter og fakta om nye religiøse bevegelser

Medias heksejakt: Sensasjoner, fordomsfulle ateistiske journalister og elendig kildebruk

Medias holdning til religion generelt – 2

Lenge var det imidlertid sarkasmen, latterliggjøringen og stemplingen av religiøse som mørkemenn som rådet.

Gjennom tiår har ledende medier i stadig høyere grad tegnet et bilde av Norge som et sekularisert samfunn der religion snart bare er en sak for hjernevaskede, overgripere, reaksjonære og «mørkemenn».  Det siste er Dagbladets favorittuttrykk for enhver politiker, prest eller biskop som er i stand til å utsi to sammenhengende setninger med konsistente religiøse synspunkter som ikke tilfredsstiller den ofte dogmatiske og alltid populistisk korrekte holdningen i Dagbladets ledere og kommentarer om religion.  For Dagbladets linje er at politikk alltid skal overstyre religion når det er konflikt mellom dem.
Fra «Medienes blinde flekk», en artikkel av Knut Olav Åmås, redaktør i Samtiden, Aftenposten, morgenutgaven, kulturdelen, torsdag 11. august 2005, side 11.
Hvor er den sympatiske og reflekterte troende i det norske mediebildet? Det spørsmålet reiste Kristin Gunleiksrud i en kommentar i Vårt Land tidligere i år: «Når jeg forsøker å danne meg et bilde av hvordan religiøsitet avbildes i de største riksdekkende mediene, føler jeg meg som en avviker.» (28. januar.)
Når en kristen, hvit kvinne gjør dét, hvordan føles det for jøder og muslimer å se sin tro forvrengt i mediene?
Fra «Medienes blinde flekk», en artikkel av Knut Olav Åmås, redaktør i Samtiden, Aftenposten, morgenutgaven, kulturdelen, torsdag 11. august 2005, side 11.
Når jeg ser nyheter på Dagsrevyen og TV2 blir jeg stadig opprørt over det utvalget som vi blir presentert.
For en liten tid siden gikk Europride av stabelen i Oslo.  Homofestivalen ble utførlig presentert både i forkant, under og i etterkant av arrangementet, både i NRK og TV2.  De to-tre tusen som gikk i tog, ble til ti tusen i mediene.  Og det ble til og med fortalt at det var hundretusener i Oslos gater i det fine sommerværet, når opptoget gikk.  Hvordan i all verden kan de tas til inntekt for opptoget?  Hva slags såkalt kritisk og objektiv journalistikk er dette?
Et par uker før dette var det Jesusmarsj i Oslo.  Cirka fem tusen stilte opp i et ufyselig regnvær.  Utrolig mange unge.  Trolig var dette det største opptoget her i landet i år.  Hvor var TV2 og NRK1 da?  Ikke en lyd fikk vi høre, og ikke et bilde fikk vi se! […]  En kan undres om journalistene i nevnte medier har sin egen kake å mæle, siden de «velger» slik for oss?
Fra «Media gir oss et skjevt bilde», et leserinnlegg av Terje Eggebø, Sandnes, i Vårt Land torsdag 14. juli 2005, side 24.