Hjernevaskmyten – 7 2017-03-20T07:05:15+00:00

Myter og fakta om nye religiøse bevegelser

Interessegrupper med tvilsomme motiver

Hjernevask er noe langt mer innflytelsesrike grupper enn sekter driver med

Sannheten om hjernevaskmyten – 7

I vår teknologisk avanserte verden er det i den senere tid begynt å gå opp for mange at de som virkelig prøver å forandre oss i en slik grad at man tar begrepet «systematisk hjernevask» i bruk, er den mektige reklameindustrien. Den disponerer de nødvendige ressursene. Se bare på dette innlegget i Aftenposten:

Reklamefirmaet JCDecaux sine overgrep mot den jevne Oslo-borger har i de siste dager nådd nye høyder. Jeg sikter til de nye TV-skjermene som er satt opp på de mest sentrale T-banestasjonene i byen. Disse sender nå reklamefilmer og bevegelige bilder rett i fleisen på morgentrette pendlere, og alle andre som har behov for å la seg frakte rundt av det offentlige transportmiddelet.
Reklame har alltid vært en systematisk hjernevask for å få deg til å føle deg utilfreds. Den serverer deg løgnen om at økt konsum vil fylle gapet mellom din nåværende triste hverdag og det livet du fortjener. Sannheten er at reklamen bidrar sterkt til å skape dette gapet. JCDecaux tjener gode penger på å skape disse behovene i deg som forringer din livskvalitet.
Det gamle loslitte argumentet med at du har fri vilje til å bruke pengene dine til hva du vil, falmer i møte med de kyniske metodene reklamebransjen bruker. Bor man i en by som Oslo får man i gjennomsnitt over 3000 eksponeringer for reklame hver dag. Når disse da i tillegg er spesialdesignet på å suge til seg din oppmerksomhet, slik disse nye skjermene er, blir effekten så stor at det er umulig å bli stående upåvirket. […] Ingen annen potensiell hjernevasker kommer i nærheten av det massive trykket vi opplever fra JCDecaux. Du tvinges til å motta et budskap du ikke har bedt om og som andre tjener penger på.
— «Hjernevask på T-banen», et debattinnlegg av Øyvind Wyller, skribent og produktdesigner, Aftenposten, ettermiddagsutgaven torsdag 19. januar 2012, side 18.

Hør begrepet diskutert på NRK P2s Verdibørsen 22. oktober 2011

Les videre